ملاقات سفیر اتحادیه اروپا با وزیر عدلیه

آقای فرانز میشل میلبین سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان روز دو شنبه مورخ 30/10/1392 با څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش دیدار و ملاقات نمود.

اتحادیه اروپا می خواهد بیست میلیون یورو را در بخش سکتور عدلی و قضایی افغانستان به مصرف برساند و هدف این ملاقات را مشورت با وزیر عدلیه در مورد چگونگی و نحوه مصرف این پول تشکیل میداد.

سفیر اتحادیه اروپا از وزیر عدلیه خواست تا اولویت ها، مشکلات و چالش های را که سکتور عدلی و قضایی افغانستان و خصوصاً وزارت عدلیه با آن مواجه است ابراز نماید تا در جهت حل آنها همکاری صورت گیرد.  

وزیر عدلیه از مشکلات و چالش های که سکتور عدلی و قضایی افغانستان با آن مواجه است یاد آوری نموده فرمود که عدم هماهنگی یکی از مشکلات بزرگی است که در سکتور عدلی و قضایی افغانستان وجود دارد.

وزیر عدلیه همچنان از مشکلات که وزارت عدلیه خصوصاً ریاست های تقنین، مساعدت های حقوقی و آمریت آگاهی حقوقی عامه با آن مواجه است یادآوری نموده و خواهان همکاری در جهت ارتقای ظرفیت و تربیه افراد مسلکی برای این ادارات گردید.

وی عدم رضایت خویش را از ورکشاپ های قصیرالمدت بیان نموده و از آنها خواست تا زمینه تحصیل و بورسیه های طویل المدت را برای اعضای مسلکی وزارت عدلیه فراهم نمایند، تا آنها تحصیل نموده و دوباره به کشورشان برگشته و به وظیفه شان ادامه دهند و این برنامه بسیار مفید خواهد بود زیرا وقتی که آنها با لسان های خارجی آشنا شوند، می توانند در زمینه های مختلف تحقیقات حقوقی انجام داده و آنرا با در نظرداشت فرهنگ و کلتور مردم افغانستان تطبیق نمایند.

وی همچنان از صندوق وجهی مساعدت های حقوقی یادآوری نموده و در زمینه معلومات مفصل ارائه نمود. و همچنان از ادارات که میتوانند در قسمت آگاهی دهی حقوقی عامه موثر باشند مثل وزارت تحصیلات عالی، وزارت معارف، وزارت ارشاد حج و اوقاف و وزارت کار و امور اجتماعی یاد آوری نمود.

وزیر عدلیه در قسمت از سخنان شان در مورد حقوق زن از نگاه اسلام روشنی انداخته و راجع به موضوع سنگسار فرمود که وزارت عدلیه درین مورد کار های را انجام داده و ابلاغیه ای را هم درین مورد صادر نموده و هرکس که خواهان معلومات درین زمینه باشند، میتوانند به ویب سایت وزارت عدلیه مراجعه نمایند.

دراخیر وزیر عدلیه خواهان ایجاد هماهنگی میان نهاد های کمک کننده گردید تا از تکرار برنامه ها و ضایعات سرمایه جلوگیری صورت گیرد.