تدویر جلسه ربع سوم سال 1392 کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان

جلسه ربع سوم سال 1392 کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان به تاریخ  24/09/1392 ساعت 10 قبل از ظهر تحت ریاست قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه در تالار کنفرانس های این وزارت برگزار گردید.

هدف اصلی جلسه تسریع فعالیت های کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان بوده و به منظور مبارزه مؤثر با این جرایم، دفتر GSSP (حمایت سکتور عدلی افغانستان) برنامه ای را طرح و موضوعات شامل برنامه را طی سه جلسه پلان نموده تا از طرف کمیسیون مورد ارزیابی قرار گیرد.

درین جلسه معینان و نمایندگان وزارت ها و ادارات ذیربط و عضو این کمیسیون اشتراک نموده بودند.  

جلسه با تلاوت قرآن کریم آغاز و سپس محترم قانونوال سید یوسف حلیم معین مسلکی وزارت عدلیه، اهداف برگزاری جلسه و موضوعات مورد بحث را با اشتراک کنندگان در میان گذاشته و نگرانی های نهاد های بین المللی را در ارتباط با وضعیت مبارزه علیه جرایم قاچاق و اختطاف انسان خاطرنشان نموده و پیرامون بازنگری قانون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان که در اجندا درج گردیده بود، اظهار داشتند؛ تا زمانیکه پروتوکول پالرمو از سوی دولت افغانستان به تصویب نرسد، بحث روی بازنگری این قانون مؤثر نخواهد بود.

 متعاقباً نماینده وزارت امور خارجه بیان داشت که کار، برای ارائه پرتوکول پالرمو جهت تصویب آن در وزارت امور خارجه جریان دارد و پس از ترجمه به پارلمان جهت تصویب فرستاده خواهد شد. و همچنان اشتراک کنندگان پیشنهاد نمودند تا پروتوکل پالرمو مطالعه و در جلسه بعدی به بحث گرفته شود.

بعداً لایحه وظایف کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان مورد بررسی قرار گرفته و ادارات عضو که بر اساس این لایحه، وظایف و مسئولیت های شان مشخص گردیده است، روی آن بحث و گفتگو نمودند و ضمناً از اشتراک کنندگان خواسته شد تا مشکلاتی را که ادارات آنها در عملی ساختن این لایحه با آن روبرو اند و همچنان پیشنهاد های شان را به منظور تغییرات در مواردی که مشکلات وجود دارد  ارائه نمایند. وظایفی که بر اساس این لایحه به عهده هر نهاد یا وزارت خانه گذاشته شده به طور جداگانه مرور گردیده و مواردی که ایجاب تعدیل را می نمود، اصلاحات لازم با موافقت اعضاء صورت گرفت.

همچنان توافق بعمل آمد که در جلسه بعدی پلان عمل ملی و گزارشات ادارات عضو کمیسیون مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد.

 

در اخیر سکرتریت کمیسیون موظف گردید تا این تغییرات را در لایحه مذکور درج و نسخه اصلاح شده آن را به وزارت خانه ها و ادارات عضو ارسال نماید.