ملاقات هیئت بورسیه همکاری های عامه و خصوصی ایالات متحده امریکا بخاطر حمایت از حاکمیت قانون در افغانستان با وزیر عدلیه

هیئت بورسیه همکاری های عامه و خصوصی ایالات متحده امریکا بخاطر حمایت از حاکمیت قانون در افغانستان، روز چهارشنبه مورخ 27/9/1392 با څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش دیدار و گفتگو نمودند.

هدف از این ملاقات را مشورت با وزیر عدلیه در مورد چگونگی اعطای بورسیه ها به سکتور عدلی و قضایی افغانستان و اینکه چی نکاتی را از لحاظ مسلکی در نظر بگیرند، تشکیل میداد.

هیئت مذکور از بورسیه های که برای سکتور عدلی و قضایی افغانستان در نظر گرفته اند، یاد آوری نموده فرمودند: ما یک تعداد از حقوقدانان جوان را که فارغ حقوق و شرعیات باشند، برای سپری نمودن دوره ماستری یکساله در رشته حقوق انتخاب نموده و به امریکا میبریم که بعد از ختم دوره دو باره به افغانستان آمده و در سکتور عدلی و قضایی افغانستان کار نمایند. ایشان اضافه نمودند که تا حال 24 نفر این دوره را سپری نموده و دو باره به افغانستان برگشتند و 11 نفر دیگر فعلاً مصروف تحصیل در امریکا میباشند.  

ایشان همچنان فرمودند که امسال نیز تصمیم دارند که 11 نفر دیگر را برای سپری نمودن این دوره انتخاب نمایند و هر کسی که فارغ حقوق و شرعیات باشد، حق اشتراک درین برنامه را دارد و از بین آنها 11 نفر را که شرایط و معیار های در نظر گرفته شده را دارا باشند و آزمون ها را موفقانه سپری نمایند، انتخاب خواهند شد.

وزیر عدلیه ضمن تشکری از کمک های ایالات متحده با افغانستان فرمود: بسیار خوشحال استم ازینکه شما کسانی را انتخاب نموده بودید که متعهد به مردم و وطن خویش بوده و دوباره به افغانستان برگشتند و در سکتور عدلی افغانستان کار مینمایند.

وزیر عدلیه از آنها خواست که در انتخاب شان شفافیت، توانایی و شایستگی را درنظر گرفته و هیچگونه سفارش را درین زمینه نپذیرند، زیرا بعضی ها میروند و پناهنده میشوند و دو باره برنمیگردند و یا هم برای سیاحت و خوشگذرانی میروند که هم وقت تلف میشود و هم سرمایه در حالیکه هیچ سودی به افغانستان نمی رسد.  

وزیر عدلیه همچنان فرمود: وقتیکه ما از حاکمیت قانون صحبت می نمایم، اگر یک طرف آن قضات است طرف دیگر آن قانون است و قانون اساس و محور حاکمیت قانون را تشکیل میدهد و برای تهیه یک قانون خوب، کامل و جامع به افراد مسلکی ضرورت است تا در زمینه تحقیق نمایند و قوانین را از نگاه مسلکی درست ارزیابی کرده بتوانند و دیگر اینکه از تجارب دیگر کشور ها استفاده نمایند که آنها چگونه قانون را در کشور شان حاکم ساختند تا ما همان راه را در پیش بگیریم. اما متاسفانه افراد مسلکی که در ریاست تقنین داشتیم یک تعدادشان در اثر جنگ ها از بین رفتند و یک تعدادشان مهاجر شدند و تعدادی کمی هم که باقی مانده کفایت نمیکند، بناءً به تربیه افراد مسلکی درین ساحه نیاز داریم. و از آنها خواهان همکاری درین زمینه گردید.

در اخیر وزیر عدلیه از کمک های جامعه جهانی با مردم افغانستان اظهار سپاس و قدردانی نموده و خواهان ادامه این همکاریها گردید.