ملاقات رئیس دفتر JSSP و هیئت همراه شان با وزیرعدلیه

رحیم الله مجددی رئیس دفتر JSSP در افغانستان، خانم لیزا استیکنی افسر سیاسی سفارت امریکا، آقای برت امهیدمن مشاور عدلی دفتر امور بین المللی مواد مخدر و تنفیذ قانون وزارت امور خارجه امریکا و خانم اوریتا مشاور عدلی دفتر  JSSPکه در بخش کمیسیون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان فعالیت مینماید، روز سه شنبه مورخ 21/8/1392 با څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش دیدار و ملاقات نمودند.

هدف از ملاقات ایشان را ایجاد هماهنگی بیشتر میان نهاد های دولتی و دونر های خارجی در راستای مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان در افغانستان تشکیل میداد.

ایشان از وزیر عدلیه خواستند که جهت اقدامات بهتر، کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان، باید جلسات خود را به طور منظم و در سطح معین صاحب ها دایر نماید و سکرتریت آن همیشه فعال باشد تا یک هماهنگی خوب بین اعضای کمیسیون ایجاد گردد.

وزیر عدلیه ضمن تایید گفته های آنها، از کارکرد های که در راه مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان انجام شده یادآوری نموده فرمود: نهاد های ذیربط دولتی کار های خوبی را درین راستا انجام داده اند، بطور نمونه، ریاست امنیت ملی در تشکیل خود یک بخشی را به همین منظور اضافه نموده و در ولایات سرحدییکه اختطاف و قاچاق انسان زیاد است کار های عملی را انجام داده، که یک تعداد از گروپ های قاچاقبر را دستگیر و تعدادی دیگر تحت تعقیب قرار دارند. لوی څارنوالی هم یک سلسله قضایا را تحقیق نموده و به محکمه سپرده و تعدادی هم در جریان تحقیق است. در استره محکمه هم تعدادی زیادی از قضایا درین مورد فیصله شده و تعدادی هم در محاکم ثلاثه کار روی آنها جریان دارد.

وزیر عدلیه همچنان فرمود: قبلاً پلان عملکرد ملی وجود نداشت که حالا وجود دارد، کمیته هم تشکیل شده و کمیسیون مستقل حقوق بشر هم دو نماینده خود را در اختیار سکرتریت کمیسیون عالی مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان قرار میدهد تا برای مدت دو سال به شکل متواتر همکاری نماید.

وزیر عدلیه در مورد پروتوکول پولرمو فرمود: که این پروتوکول هنوز در وزارت خارجه است و زمانی که این پروتوکول به امضا رسید، پارلمان وجود نداشت فلهذا تصویب هم نشد، اما تمام کار ها به اساس آن انجام شده است.

نمایندگان JSSP وعده نمودند که یک کاپی از ترجمه درست این پروتوکول را در اختیار وزارت عدلیه قرار خواهد داد تا بررسی شود که اگر کدام مشکلی وجود داشته باشد مورد تدقیق قرار گیرد.

ایشان همچنان از مشکلات که در قانون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان وجود دارد یادآوری نمودند.

وزیر عدلیه با تایید گفته های ایشان از آنها خواست که با دیپارتمنت قوانین جزایی در تماس شده، نظریات آنها و اعضای کمیسیون را بگیرند، موادی را که مشکل دارند تصحیح نموده و روان میکنیم تا تصویب شود.

در اخیر وزیر عدلیه از آنها خواست که تلاش نمایند تا یک هماهنگی میان اعضای کمیسیون مبارزه علیه اختطاف و قاچاق انسان و دونر های درین راستا کار میکنند، ایجاد شود تا از تکرار برنامه ها جلوگیری گردد.