سفر معین مسلکی وزارت عدلیه به ایران

سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های جمهوری اسلامی افغانستان و جمهوری اسلامی ایران از تاریخ 23 الی 24 عقرب 1389 در شهر تهران برگزار گردید.

به نماینده گی از وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، قانونپوه داکتر محمد قاسم هاشمزی معین مسلکی این وزارت در اجلاس کمیسیون اشتراک ورزید.

متعاقب افتتاح اجلاس از طرف وزرای خارجه دو کشور موضوعات مندرج اجندا در دو کمیته کاری مورد بحث قرار گرفت.

معین مسلکی وزارت عدلیه با همتای ایرانی خود ریاست کمیته امور قونسلی، فرهنگی و مرزی را عهده دار شد.

نظر به تقاضای جانب افغانی موضوع گرفتاری و محکومیت اتباع دو کشور در قلمرو یکدیگر در اجندا مباحثات داخل گردید و موافقه به عمل آمد که آمار متهمین و محکومین دو کشور در قلمرو یکدیگر از طریق نماینده گی های سیاسی و قونسلی به یکدیگر داده شود.

ضمناً طرف ایرانی از تکمیل طی مراحل موافقتنامه همکاری قضایی در کشور ایران به طرف افغانی اطمینان دادند.

هر دو طرف تاکید کردند که قدم های جدی جهت تطبیق موافقات همکاری در امور قونسلی که قبلاً بین دو کشور امضا شده اتخاذ کنند.

طرفین هم چنین موافقه کردند که راهکارهای مؤثر را جهت کاهش قاچاق انسان تعقیب کنند و تسهیلات را جهت صدور ویزه فراهم کنند و رسیده گی به مشکلات مهاجرین صورت گیرد.

 به منظور گسترش و تقویت همکاری در عرصه عدلی و قضایی میان دو کشور طرفین به تبادله هیئت از ارگانهای مربوط موافقت نمودند.

طرفین دیدار وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان را از ایران و ملاقات وی را با رجال عدلی و قضایی آن کشور در همکاری های عدلی و قضایی مفید ارزیابی کردند.

ناگفته نماند که موضوعات متعدد از جمله همکاری های تجاری، حمل و نقل، کشاورزی، صنعتی و معادن، مخابراتی، همکاری های فرهنگی، علمی و آموزشی از جمله مباحثی بودند که در مورد آنها موافقات صورت گرفت، هفت معین وزارتخانه های جمهوری اسلامی افغانستان در جمله هیئت افغانی شامل بودند.