تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه و شرکت تنویر (FBMI ) به امضا رسید

روز دوشنبه 17 عقرب 1389، تفاهمنامه همکاری میان وزارت عدلیه و شرکت تنویر(FBMI ) که یک شرکت صنعتی داخلی می باشد، در رابطه به ایجاد شغل برای محبوسین اناث در محبس کابل، توسط څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان و داکتر احمد فهیم پیرزاده معاون شرکت مذکور به امضا رسید.

هدف ازین تفاهمنامه، ایجاد فرصت های کاری و اشتغال سالم محبوسین اناث به حرفه قالین بافی و پشم ریشی در محوطه زندان اناثیه کابل میباشد که توسط شرکت متذکره تمویل میگردد.

وزیر عدلیه عقد این تفاهمنامه را در رابطه به ایجاد اشتغال برای قشر محروم جامعه در داخل محوطه زندان یک قدم نیک دانسته فرمودند: وزارت عدلیه مطابق به قانون و مقرره مربوط محابس وظیفه دارد، که برای پیدا کردن شغل برای محبوسین با موسسات خصوصی و موسسه های خیریه و با جامعه معدنی در تماس باشد و کمک های آنها را در زمینه های اشتغال، تعلیم و تربیه و صحت محبوسین جلب نماید.

وی همچنان تاکید ورزید که یکی از مهمترین عوامل ارتکاب جرایم، عدم اشتغال و فقر میباشد که وزارت عدلیه نیز تلاش دارد تا با ارائه برنامه های حرفوی و اشتغال محبوسین، زمینه اصلاح آنان را فراهم سازد.  

آقای غالب از شرکت مذکور تشکری نمود، که متوجه این قشر مظلوم جامعه وخصوصاً محبوسین اناث شده و آماده همکاری با آنها می باشد و از آنها خواست که قواعد داخل محبس را مراعات نمایند و در چوکات قانون و مقررات محابس فعالیت های شانرا ادامه دهند و همچنان از شرکت مذکور خواست تا برنامه های همکاری شانرا بعد از رهایی محبوسین نیز ادامه دهند تا محبوسین که از بند رها میشوند، صاحب شغل آبرومند شده و به اعمال گذشته شان برنگردند.

وی همچنان از سایر شرکت ها و موسسات دعوت به عمل آورد تا در محابس افغانستان سرمایه گذاری نموده و زمینه اشتغال محبوسین را فراهم سازند.

در ادامه معاون شرکت تنویر با تشکری از همکاری های وزارت عدلیه، خاطر نشان ساخت که هدف این پروژه کمک و یاری به محبوسین اناث برای تامین مخارج زندگی شان، دریافت مزد در بدل کار، مصروفیت سالم و رشد استعداد های زنان محبوس در محبس می باشد، که ازین طریق محبوسین علاوه بر آموزش حرفه و مشغولیت کاری سالم، در رشد اقتصاد کشور شان سهم بگیرند و بعد از رهایی از حبس نیز به حیث کارگر این شرکت می توانند استخدام گردند.

وی اضافه نمودند که درین پروژه سه بخش عمده دیگر عبارت از خدمات صحی، خدمات تعلیم و تربیه و سایر خدمات اجتماعی را نیز برای محبوسین اناث ارائه می نمایند.

وی همچنین متذکر شد که در صورت موفقیت این پروژه در محبس اناثیه کابل، این پروژه را به دیگر ولایات نیز گسترش خواهد داد.