برگزاری محفل افتتاحیه واحد حمایت ازحقوق بشر درتالار وزارت عدلیه

 محفلی جهت افتتاح واحد حمایت از حقوق بشر که جدیداً در چوکات وزارت عدلیه ایجاد گردیده، روز چهار شنبه 7/7/1389 در تالار این وزارت برگزار گردید.

واحد حمایت از حقوق بشر به حمایت کشور های دنمارک، کانادا، ناروی، جرمنی، انگلستان و سویس ایجاد گردیده و در سال 1390 به طور رسمی جزء تشکیل وزارت عدلیه خواهد شد.

این واحد مسئولیت تقویت ظرفیت حکومت به منظور اجرای مکلفیت های بین المللی حقوق بشری اش در مطابقت با قانون اساسی و میثاق های بین المللی حقوق بشر، که افغانستان به آنها ملحق گردیده است، را به عهده دارد. این واحد در وزارت عدلیه منحیث یک میکانیزم بین الوزارتی به منظور بررسی و ارزیابی فعالیت های اجرایوی از دیدگاه حقوق بشر عمل می نماید.    

در این محفل آقایان: څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، منوج بسنیات رییس عمومی UNDP، ولیام کروسبی سفیر کانادا، ولیام پیتان سفیر انگلستان، تور هاتریم به نماینده گی کشور های ناروی، آلمان، دانمارک و سویس، احمد فهیم حکیم معاون کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی حضور داشتند.

 این محفل با تلاوت آیات از قرآن کریم آغاز یافت، سپس محترم څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستا ن سخنان خویش را در رابطه به ایجاد این واحد ابراز نموده گفتند: گرد همایی امروز جهت افتتاح واحد حمایت ازحقوق بشر است که جدیداً در چوکات وزارت عدلیه ایجاد گردیده است.

ایشان علاوه نمودند: حقوق بشر یک چیز نو و تازه نمی باشد، بلکه تاریخ حقوق بشر ازاولین خلقت انسان تا امروز موجود بوده که تا حال برای زنده گی انسان قابل پیش بینی است و ارزش انسان را مورد بررسی قرار می دهد، و این از جمله حقوقی است، که انسان ها تا هنوز به آن دسترسی کامل پیدا نکرده اند.

وی اضافه نمود: اگر حقوق بشر را ازنظر اسلام مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، هیچ تفاوتی از لحاظ خلقت و کرامت انسانی و موقف زن و مرد در برابر قانون وجود ندارد، زیرا خداوند زن و مرد را از یک خمیره آفریده و نسل آنرا از یک پدر و مادر به وجود آورده است.

 

هر انسان از حق زنده گی،حق آزادی ها، برابری و مساوات، عدالت، حق مراجعه به داد خواهی،دفع ظلم و دفاع از مظلوم، منع تعذیب و خشونت، حق دفاع از جان، مال و ناموس، حق تامین امنیت و پناه بردن به جای امن، حق مشارکت در امور عامه، حق دفاع از منافع و حقوق عامه، حق بیان و ارائه فکر و عقیده، حق سفر، حق تحصیل، حق مالکیت و فعالیت های اقتصادی، حق فعالیت های اجتماعی، حق دست رسی به ضروریات حیاتی، حق ازدواج و تشکیل خانواده، حق کار و کسب حلال، حق داشتن اسرار... میباشد که هیچ فردی نمی تواند اعمال نادرست و نا پسند خود را تحت عنوان این حقوق به خلاف آنچه ذکر شد انجام دهد یا توجیهه کند. افغانستان هم یک کشور اسلامی است و به حقوق پذیرفته اسلامی و انسانی احترام دارد، به همین منظور درماده (7) قانون اساسی کشور حمایت از حقوق بشر تصریح شدهو افغانستانتا حال به پیروی از آنشش میثاق بین المللی را امضا نموده و متعهد به اجرای آنمی باشد، اما متاسفانه در طول تاریخ بنا به امیال و آز و حرص انسانی این خواسته ها توسط احزاب و گروه های مختلف زیر پا شده و این حقوق تامین نشده است.

در اخیر آقای غالب  ابراز امیدواری نمود که با ایجاد این واحد، عدالت در کشور بهتر تامین شود.