دیدار سفیر بخش عدلی و قضایی ایالات متحده امریکا در افغانستان با وزیر عدلیه

آقای هنس جی کلیم سفیر بخش عدلی و قضایی ایالات متحده امریکا در افغانستان، روز چهار شنبه 23/4/1389  با څارنپوه حبیب الله غالب  وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در مقر آن وزارت دیدار و گفتگو نمودند.

 ابتدأ آقای غالب ضمن خوش آمدید به ایشان، از کمک های ایالات متحده امریکا در بخش عدلی و قضایی با وزارت عدلیه اظهار سپاس و قدردانی نمودند.

سپس آقای هنس جی کلیم از فعالیت ها و مدیریت خوب آقای غالب در وزارت عدلیه اظهار خرسندی نموده فرمودند: ما در ساحات مختلف چون محبوسین و زندان ها، ترتیب قوانین و تطبیق پالیسی های شما از طریق پروژه های حمایوی عدلی ایالات متحده با شما همکاری می نمایم، که اکثر این کمک ها از طرف وزارت خارجه امریکا صورت می گیرد.

متعاقباً آقای غالب در مورد ترتیب قوانین معلومات داده فرمودند: ما به این نظر استیم که در ترتیب قوانین باید قوانین اصلی افغانستان معیار قرار گیرد و با تعدیل و  تغییر بعضی ماده های آن، خلا های موجود رفع و قانون جدید ساخته شود، نه اینکه قوانین خارجی را کاپی نموده و آنرا بالای مردم تحمیل نمایم، زیرا این عمل حاکمیت و ارزش قانون را در انظار مردم پایین می آورد. ولی قوانین افغانستان از لحاظ تطبیق چون در مطابقت با تمام شرایط  افغانستان ساخته میشوند، کدام مشکلی را به بار نمی آورند.

در ضمن آقای غالب از همکاری موسسه GSSPدر ساحات مختلف: واحد حقوق بشر،قوانین: تشکیل و صلاحیت څارنوالی، محاکم خاص، جرگه های صلحیه، اجرأت جزایی و آگاهی های حقوقی ومساعدت های حقوقی و  همچنان از موسسه CSSP  که در ساحه محابس با وزارت عدلیه همکاری دارند، ابراز تشکری نموده و فرمودند: ماخواهان همکاری های بیشتر موسسه CSSP  در عرصه های تنظیم امور درداخل محابس، ساختمان، لوایح، مقررات، ساختمان محبوسین، اشتغال و مراکز صحی برای محبوسین می باشیم.

 متعاقباً آقای کلیم از فعالیت انجام شده توسط موسسه  GSSP وCSSPیاد آوری نموده فرمودند که این فعالیت ها را گسترش می  دهند.

در اخیر پیرامون شایعاتی که قبلا در شورای امنیت ریاست جمهوری نشر شده بود، که گویا محابس از تشکیل وزارت عدلیه خارج و به وزارت داخله می پیوندد، گفتگو صورت گرفت.

آقای غالب فرمودند: ابتدا این موضوع از طرف وزیر داخله سابق، اقای اتمر در شورای امنیت ریاست جمهوری جهت حل مشکلات امنیتی محابس مطرح شده بود و ما مخالف این طرح استیم، زیرا محابس ایجاب افراد متخصص که دارای دانش حقوقی باشند، را می کند تا که محبوسین از حقوق لازمۀ خود بر خوردار گردند. و این در صورت ممکن است که محابس در چوکات وزارت عدلیه فعالیت نماید. نارسایی های ما از عدم امکانات است، ما امکانات کافی در اختیار نداریم و ما خواهان همکاری های بیشتر ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی می باشیم تا مشکلات و کمبودی های ما مرفوع گردد.