دیدار معاون وزیر عدلیه ایالات متحده امریکا با وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان

آقای مایکل  کوزاک معاون وزیر عدلیه ایالات متحده امریکا و هیئت همراه شان، روز شنبه 29/3/1389 با وزیر  عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در مقر آن وزارت دیدار و گفتگو نمودند.

دراین دیدار بر سر چگونگی تحویل دهی زندانیان بگرام و سایر زندانیان افغانی که در نزد نیروهای خارجی در افغانستان زندانی اند، به حکومت افغانستان و چگونگی نگهداری و رسیده گی به دوسیه های آنها بحث صورت گرفت.

دراین دیدار معاون وزیر عدلیه ایالات متحده امریکا نگرانی شان را از نحوه نگهداری زندانیان  و چگونگی رسیده گی به دوسیه های آنها ابراز نموده و خواهان بازدید  و بررسی ازچگونگی رسیده گی به دوسیه های زندانیانی که به حکومت افغانستان تسلیم می دهند شد.

وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان با اظهار سپاس و تشکری از کمک های ایالات متحده امریکا در مدت نه سال گذشته به وزارت عدلیه فرمودند: نه تنها ما بلکه مردم افغانستان و نماینده های آنها در پارلمان نیز نگران وضعیت زندانیان هستند که بعضی از این نگرانی ها درست وبه جاست. ما هم نگرانی ها و مشکلاتی داریم که حل بعضی از این مشکلات از عهده وزارت عدلیه خارج است.

مثلا نبود جای کافی برای زندانیان و عدم تفکیک زندانیان از هم دیگر، نبود اشتغال برای زندانیان در زندانها، که این مسوولیت وزارت کار و امور اجتماعی است تا زمینه اشتغال را برای زندانیان فراهم  نماید و این کار بودجه زیاد لازم دارد که بدون همکاری کشور های کمک کننده این کار مشکل است. وزیر عدلیه همچنان فرمودند: مشکل دیگر نبود مراکز صحی بزرگ و مجهز در داخل زندان ها است تا زندانیانیکه به کدام تکلیف دچار می شوند، در داخل زندان ها تداوی شوند. ما با وزارت صحت عامه تفاهم کرده ایم که به وضعیت صحی زندانیان رسیده گی نمایند و آنها وعده داده اند، تا جایی که بودجه آنها تقاضا می نماید و امکانات در اختیار دارند، با ما همکاری خواهند کرد. این ها نمونه های از مشکلات استند، که ما در قسمت نگهداری زندانیان با آن رو به رو هستیم  وما هم سعی و تلاش خود را در جهت بهبود وضعیت زندانیان انجام می دهیم و کوشش می نمایم تا وضعیت زندان ها روز به روز بهتر شود.

وی همچنان در قسمت بازدید از زندانیان فرمودند: ما همیشه اجازه بازدید از زندانیان را به فامیل هایشان، نماینده های پارلمان،ژورنالیستان و سازمان های داخلی و خارجی داده ایم و هرکسی که خواهان بازدید از زندانیان باشد میتواند از آنها دیدن نماید وما دراین زمینه با آنها همکاری می نمایم.