برگزاری جلسه هیئت بررسی دوسیه های متهمین ایکه در حبس قرار دارند

اولین جلسه هیئت بررسی دوسیه های متهمین ایکه به اتهام ارتباط با طالبان و القاعده در حبس قرار دارند، روز دوشنبه 17/3/1389 تحت ریاست څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری ا.ا. در مقر این وزارت دایر گردید.

این هیئت که متشکل از آقای حبیب الله غالب وزیر عدلیه، قاضی تجلی نماینده ستره محکمه،څارنپوهفضل احمد فقیریار نماینده لوی څارنوالی،آقای شیخ محمد عارف (غوریانی) نماینده کمیسیون مستقل تحکیم صلح و اقای نصرالله ستانکزی رئیس بورد مشورتی امور عدلی و حقوقی مقام ریاست جمهوری می باشد،تحت ریاست څارنپوهحبیب الله غالب وزیر عدلیه تشکیل جلسه دادند. درین جلسه در مورد ارگان هایکه متهمین را گرفتار و حبس می نمایند، بحث صورت گرفته و مشخص گردید که سه ارگان ذیل متهمین را تحت حبس خود دارند:

1- قوای بین المللی که عموماً افراد دستگیر شده را از سراسر افغانستان جهت توقیف به مرکز بگرام انتقال میدهند. که در آنجا تحقیقات ابتدایی صورت گرفته و معیاد مشخص ندارد. سپس آنها را به محابس یا ریاست امنیت ملی تحویل می دهند.

2- ریاست مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله که آنها دستگیر شده گان را از ولایات به کابل انتقال میدهند.

3- ریاست مستقل امنیت ملی.

که راجع به نیرو های بین المللی مشکل خاصی وجود ندارد،بخصوص اینکه انتقال محبوسین به حکومت افغانستان آغاز گردیده و مشکل خاصی در زمینه بررسی دوسیه های متهمین مورد نظر وجود ندارد.

در رابطه به ریاست مبارزه با تروریزم وزارت امور داخله نیز مشکل زیادی وجود ندارد چون زندانیان مخالفین از ولایات جهت تحقیق بیشتر و شناسایی شبکه مربوطه، به مرکز منتقل گردیده و در کابل نگهداری می شوند. و در ارتباط به ریاست امنیت ملی امیدواریم که در زمینه شناسایی متهمین مورد نظر، با هیئت بررسی همکاری نمایند.

در جلسه تاکید به عمل آمد که بسیار با احتیاط عمل شود که ضمن رهایی افراد بی گناه، کاری نشود که امنیت کشور مورد تهدید قرار گیرد.

اما راجع به اینکه کار از کجا اغاز گردد، گفته شد که بر اساس فرمان محدوده بررسی هیئت، دوسیه افرادی است که در حالت ابتدایی و قبل از ارجاع به محکمه قرار دارند.

از سه مرحله آغاز دستگیری و عدم تثبیت اتهام یا بی گناهی، مرحله که مدارک الزام وجود دارد و دوسیه آماده ارجاع به محکمه است و بالاخره مرحله میان این دو مرحله که هیئت موظف شده در همین مرحله کار نمایند. دراین مرحله که تحقیق از متهم انکشاف یافته و دلایل جمع آوری شده، می توان بررسی نمود و از لابه لای آن بی گناهی افراد را تثبیت نموده و برای آزادی شان اقدام نمود. با ختم این مرحله که مفاد فرمان رئیس جمهور است، می توان با استیذان از رئیس جمهور و یا با صدور فرمان جدید به مرحله سوم پرداخت.

در این جلسه تصمیم اتخاذ شد که بیشتر بررسی ها در مرکز انجام شود. زیرا افراد پس از دستگیری از ولایات به کابل انتقال می گردند.

همچنین تصمیم گرفته شد، که ضمن ارسال مکتوب رسمی به ریاست مستقل امنیت ملی و وزارت امور داخله، از آنها خوسته شود که لستی از اینگونه دوسیه ها را هر چه زودتر آماده نموده و به هیئت بررسی ارسال نمایند. و در این لست از نوعیت جرم افراد تحت توقیف، دلایل الزام و اینکه در کدام مرحله از رسیده گی قرار دارند، باید معلومات کافی داده شود.

در صورت عدم همکاری نهاد های مربوطه هیئت بررسی دوسیه ها، هیئت های را به مرکز و ولایات خواهد فرستاد تا از نزدیک به کشف حقیقت بپردازند.