تحویل دهی کمک های ایالات متحده امریکا به وزارت عدلیه

محفلی جهت تحویل دهی کمک های ایالات متحده امریکا به وزارت عدلیه، روز سه شنبه 24/1/1389 با حضور آقای حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، اقای وین معاون سفیر امریکا در امور اقتصادی و انکشافی،معین اداری و روسای وزارت عدلیه و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی در تالار این وزارت دایر گردید.

دراین محفل که با تلاوت آیات از کلام الله مجید آغاز گردید، ابتداء آقای وین معاون سفیر امریکا در امور اقتصادی و انکشافی،از پذیرایی و ترتیب این محفل و حضور حاضرین در این محفل تشکری نموده فرمودند: ایالات متحده امریکا نهایت مسرور است که با وزارت عدلیه حمایت های ظرفیت سازی و مشاورت های تخنیکی را از طریق برنامه ای حمایت های سکتور عدلی و قضایی (JSSP) که توسط بخش امور مواد مخدر و تنفیذ قانون( INL) اداره می شود،فراهم می کند.

 این کمک ها به بخش های مختلف وزارت عدلیه تعلق می گیرد، از جمله ریاست مساعدت های حقوقی، سکرتریت وزیر صاحب عدلیه،ریاست های قضایای دولت،پالیسی و پلان، اداری ومالی و مدیریت مطبوعات می باشند و JSSPدر بخش های مختلف حمایت خود را ادامه داده و مشاورت های آموزشی خود را به ریاست مساعدت های حقوقی در کابل و ولایات ادامه می دهد. و همچنان ایالات متحده امریکا حمایت های خود را با دفتر روابط عامه،حقوق بشر افغانستان، محابس و ریاست های عدلیه ولایات ادامه می دهد.

آقای وین در ادامه فرمودند: وزارت عدلیه رسالت مهم را در تطبیق و حاکمیت قانون به عهده دارد و ما هم کمک های خود را منحیث یک شریک مهم ادامه می دهیم و این کمک ها ولسوالی های اطراف را نیز در بر می گیرد. با شناسایی ضروریات و اولویت های وزارت عدلیه،ایالات متحده امریکا اجناسی را از قبیل 36 پایه کمپیوتر،10 عدد کمره دیجیتل،13 دستگاه پرنتر،دو ست مخابره،دو عدد ترانسفرمر،دو عدد UPSو 34 بسته نرم افزار اصلی مایکرسافت که جمعاً به ارزش 79366 دالر امریکایی می باشد، جهت پیشبرد بهتر امور به وزارت عدلیه اهدا می نماید.

متعاقبا اقای غالب وزیر عدلیه با اظهار سپاس و تشکری از آقای وین معاون سفیر امریکا و حضور مهمانان دراین محفل فرمودند: جای بسیار خوشی است که ما شاهد کمک های ایالات متحده امریکا به بخش های عدلی و قضایی که یک بخش مهم در جامعه است می باشیم. به همه معلوم است که تامین عدالت جز مکلفیت های هر نظام در جامعه است. عدالت در یک کشور بسیار مهم بوده، استقرار و دوام هر نظام به اساس عدالت است و هر نظامی که از عدالت وراه و روش عادلانه منحرف شد به شکست مواجه می گردد. بناءً تامین عدالت، پایه و اساس هر نظام را در جامعه تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزودند: وزارت عدلیه نظام جامعه را به اساس قانون ترتیب می کند و در تطبیق آن گام های مهمی را برمی دارد. بناءً رول وزارت عدلیه در هر کشور خصوصاً در افغانستان بسیار مهم است و هدف اساسی آن ارائه خدمات عادلانه به مردم و آگاهی دهی به مردم در برابر وجایب و مکلفیت های آنهاست تا مردم آگاه شوند که کدام کارها را انجام دهند و از انجام کدام کارها خود داری نمایند. ما می خواهیم ارائه خدمات را به اطراف توسعه بدهیم و کارکنان محلی خود را متوجه بسازیم که با روش نیک و سلوک ارزش مند آرزو های نظام و اداره را که عبارت از تامین عدالت به مردم است برآورده بسازند. و ما پروگرام های را جهت بلند بردن آگاهی و ظرفیت مامورین محلی و چگونگی برخورد آنها با مردم، در ولسوالی ها روی دست داریم.

وی همچنان فرمودند: مشکل اساسی دیگر وزارت عدلیه عدم ارتباطات با ولایات و ولسوالی ها است آنها نمی توانند به صورت درست و عاجل مشکلات شان را با ما در جریان بگذارند تا در حل آنها همکاری نمائیم . امیدواریم ارتباط ما با ولایات و ولسوالی ها از طریق انترنت برقرار شود. افغانستان یک کشور در حال رشد بوده اما شرایط سه دهه جنگ ما را به عقب برگردانید و امروز افغانستان در قطار عقب مانده ترین کشور های دنیا قرار دارد، به همین خاطر ما نیاز به کمک های جامعه جهانی و خصوصا امریکا داریم واین کمک ها باعث می شود تا کارها به صورت درست آن انجام شود امیدواریم این کمک ها ادامه یابد و ارتباط ما با اطراف از طریق انترنت برقرار شود تا آنها اطلاعات و مشکلات شان را با ما در میان بگذارند و ما هم در حل مشکلات آنها کار های عملی را انجام دهیم.  در اخیر صحبت، ایشان از کشور ایالات متحده امریکا و آقای وین تشکری نمودند که با کمک های شان وزارت عدلیه را یاری می رساندند.