ملاقات وزیر عدلیه با سفیر هالند

څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه دولت جمهوری اسلامی افغانستان روز سه شنبه 22/12/1391 با آقای هان پیترس سفیر هالند مقیم افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمود.
ابتدا سفیر هالند از کمک های آن کشور با افغانستان یاد آوری نموده فرمود: دولت هالند سالانه هفتاد میلیون یورو را در افغانستان در بخش های انکشافی به مصرف میرساند که عمداً در سه بخش( زراعت، حاکمیت قانون و حکومت داری خوب ) به مصرف میرسد و یکی از برنامه های ما درین عرصه برنامه آموزش پولیس در  ولایت کندز است که در عین زمان به علاوه آموزش پولیس، قضات و څارنوالان را نیز در آنجا آموزش میدهیم، که در واقع تمام زنجیره عدلی و قضایی را در بر میگیرد. بناءً با مسایل عدلی و قضایی افغانستان ارتباط نزدیک داشته و بسیار علاقه مندیم که درین بخش کار نمایم و از وزیر عدلیه خواست که اولویت های کاری شانرا درین عرصه بیان نمایند.  
وزیر عدلیه در پاسخ گفت: تدویر کورس های متداوم و طویل المدت برای کارمندان مسلکی، تقویه بخش های قانونگذاری، تحقیقات علمی و واحد ترجمه که اسناد های تقنینی را به زبان های ملی کشور ما ترجمه مینمایند، اولویت های کاری ما را درین عرصه تشکیل میدهد و نیاز به کمک های همکاران بین المللی درین عرصه داریم، که با ما همکاری نمایند تا این بخش ها را تقویه نماییم. زیرا قانون است که نظم و عدالت را در شرایط امروزی آن در جامعه تامین می نماید، اگر قانون به صورت سالم تطبیق شود و هدف قانون گذار برآورده شود، در آن صورت عدالت در جامعه تامین خواهد شد. حاکمیت قانون، حکومت داری خوب، امنیت و بسیاری از مسایل دیگر همه به تطبیق سالم قانون و سلامت خود قانون گذار ارتباط دارد. بناءً بخش قانونگذاری و تحقیقات علمی باید تقویه شوند تا قوانین به صورت درست و مطابق فرهنگ، خواسته ها و شرایط محیطی مردم ما ساخته شوند و مردم به میل خود آنرا پذیرفته و بالای  خود تطبیق نمایند.  
وی همچنان افزود: یکی از مشکلات دیگر ما در عرصه قانون گذاری کمبود کدر های مسلکی است زیرا در سه دهه گذشته در اثر جنگ های داخلی بسیاری از کدر های مسلکی ما یا از بین رفتند، یا مهاجر شدند و یاهم به اثر کهولت سن دیگر قادر به کار نیستند بناءً از لحاظ پرسونل مسلکی ظعیف شدیم و نیاز به تربیه کدر های مسکلی داریم.
وی اضافه نمود: خواهش من از نهاد های که در بخش های حاکمیت قانون، حکومت داری خوب و عدلی و قضایی کار میکنند اینست که آنها بین خود یک هماهنگی ایجاد کنند و پروگرام های واحدی را ترتیب نمایند که موثریت بیشتر داشته و از تکرار برنامه ها جلوگیری شود. زیرا اگر هر کدام به صورت جداگانه فعالیت نمایند ممکن است برنامه ها به صورت تکراری توسط دونر های مختلف اجرا شود و موثریت چندانی هم نداشته باشد. و پیشنهاد من اینست که اگر دونر ها با ما کمک نمایند و در همین نهاد های چهارگانه ( پولیس، قضا، څارنوالی و وزارت عدلیه ) کورس های دایمی و مستمر را در داخل خود ارگان ها ایجاد نمایند که آنها خودشان کورس های دایمی را به درجات مختلف ایجاد نمایند و مامورین خود را به صورت نوبتی و صنف وار درین کورس ها معرفی نموده و آموزش دهند تا موثریت بیشتر داشته باشد.
وزیر عدلیه همچنان از دونر های بین المللی خواست که در ساختن زیربناء ها هم با ارگان های عدلی و قضایی همکاری نمایند زیرا وجود یک محل مناسب کاری مستقیماً متناسب است به ارائه خدمات که ما به مردم ارائه مینمایم و این زیربنا ها برای یک مدت طولانی نیازمندی ادارات ما را مرفوع میسازد.  
در اخیر سفیر هالند وعده نمود که در بخش های یاد شده با وزارت عدلیه همکاری خواهد نمود.