قضات و څارنوالان افغان در مورد عدالت جزایی آموزش می بینند

سازمان بین المللی انکشاف حقوق (آیدلو) اعلام کرده است که قضات، څارنوالان و وکلای مدافع افغان را در مورد عدالت جزایی آموزش می دهند. خانم آیرین خان رئیس این سازمان روز یکشنبه 20/12/1391  در محفلی که به همین مناسبت در مرکز رسانه های حکومت در کابل برگزار شده بود گفت: درین برنامه یکصدوبیست نفر کار میکنند و برای کسانی در مورد عدالت جزایی آموزش داده می شود که سپس آنها بتوانند اندوخته های شانرا با دیگران شریک ساخته و به آنها انتقال دهند.
این سازمان همچنان در نظر دارد تا کتابخانه های قضایی و حقوقی که در چند دهه جنگ از بین رفته است را نیز دو باره بازسازی و فعال نماید. خانم آیرین تاکید کرد که برای ارتقای ظرفیت څارنوالان کتاب های بیشتر را در اختیار آن ها قرار خواهند داد.
انتظار می رود که بیش از دوهزار قضات، څارنوالان و وکلای مدافع در مرحله اول جذب برنامه آموزشی در مورد عدالت جزایی شوند.
آیرین خان رئیس سازمان آیدلو می گوید که این سازمان در نظر دارد که تا سال 2015 مسوولیت آموزشی عدالت جزایی و حقوقی را به خود افغان ها واگذار کند او تاکید کرد که فعلا بخش های آموزشی این سازمان در ولایات بامیان، بدخشان، هرات، بلخ و کابل اجرا میشود و به گفته او این برنامه در آینده تمام ولایات کشور را در بر خواهد گرفت.
څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه نیز درین محفل اشتراک نموده بود و از راه اندازی برنامه های این سازمان ابراز خرسندی نموده گفت: فعال شدن این برنامه برای کارمندان وزارت ها در جهت ارتقای ظرفیت مسلکی آنها مفید است. آقای غالب از ظرفیت های موجود در وزارت ها انتقاد نموده گفت که این برنامه تا حدودی مشکلات کارمندان را حل خواهد کرد.
وزیر عدلیه از ناهماهنگی سازمان های که در عرصه های ظرفیت سازی فعالیت می کنند به شدت انتقاد کرد و گفت که این سازمان ها باهم دیگر همکاری و هماهنگی ندارند و در بسیاری از موارد برنامه ها به صورت تکرار توسط سازمان های مختلف اجرا میشوند.
 وی همچنان پیشنهاد کرد تا یک کمیته کاری مشترک بین ادارات دولتی و سازمان های بین المللی ایجاد شود و از سازمان های تمویل کننده خواست که به جای برنامه های آموزشی کوتاه مدت برنامه های آموزشی طویل المدت را در نظر بگیرند تا موثریت بیشتر داشته باشد.