تدویرجلسه نظارت از پروژه های بانک جهانی (پاک) در وزارت عدلیه

روزیکشنبه مورخ 22/3/90 جلسه نظارت از پروژه های بانک جهانی ( پاک ) تحت ریاست څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در مقر آن وزارت برگزار شد.
ابتدا از خانم لوبا نماینده بانک جهانی خواسته شد تا نتایج مذاکرات خود را با بانک جهانی ارائه نماید که موصوفه در زمینه چنین اظهار داشت:
مرحله اول پروژه های بانک جهانی باید در نهم سرطان سال جاری خاتمه یابد و تمدید آن ارتباط میگیرد به مرحله دوم پروژه و بانک جهانی هم علاقه مند است تا مرحله دوم پروژه آغاز یابد به اساس مکتوبی که ما از وزارت مالیه دریافت نمودیم چنین نتیجه گرفتیم که حکومت میخواهد تا تمام پروژه ها تمدید گردد در حالیکه بانک جهانی مخالف این نظر است و بانک تمدید تعداد محدود پروژه ها را میپذیرد نه تمام آنها را و پروژه هاییکه ما پلان تمدید آنرا داریم قرار ذیل اند:
1-مصارف عملیاتی و تخنیکی برای اداره اصلاحات اداری یا (دفاتر ریمو) لوی څارنوالی وستره محکمه .
2-آموزش قضات و کارمندان وزارت عدلیه که مبلغ (150000) هزار دالر امریکایی برای رسیدن به این هدف در نظر است.
3-بخش ارتقای ظرفیت های وزارت عدلیه که برای رسیدن به این هدف مبلغ (80000) دالر امریکایی در نظر است.
4-فعالیت چهارم شامل مصارف عملیاتی و همکاری های تخنیکی برای هرسه ارگان (وزارت عدلیه ،لوی څارنوالی و ستره محکمه )میگردد که برای خریداری و تقسیمات کتب و آموزش کتاب داران و ایجاد کتابخانه ها در هر سه اداره اهمیت دارد  و برای آن مبلغ چهار لک دالر امریکایی در نظر است.
5-برای کنفرانس قضات هم مبلغ (150000)هزار دالر امریکایی تخمین گردیده است.
6-چاپ و توزیع قوانین در وزارت عدلیه که قیمت تخمینی آن مبلغ (255000) دالر امریکایی پیش بینی شده است وزارت عدلیه (65000) جلد قوانین را خریداری نموده است و دو بسته دیگر را هم باید بخرد که مجموعا هر سه بسته آن (380000) جلد قوانین میگردد.
7-فعالیت هفتم مربوط به همکاری های تخنیکی فورم های حقوقی مربوط به مدیریت قضایا در اداره لوی څارنوالی میگردد و ما میخواهیم این روند را در ولایات هم گسترش دهیم وقیمت آن مبلغ (180000) هزار دالر امریکایی میگردد.
8- فعالیت دیگر شامل اعمار محاکم در ولایات بغلان و هرات میگردد و هزینه آن مبلغ (480000) دالر امریکایی پیش بینی شده است.
9-این فعالیت شامل پروژه های ترمیمات در اداره لوی څارنوالی و وزارت عدلیه میگردد  و وزارت عدلیه (500000)هزار دالر پول خود را مصرف نکرده و صرف دو پروژه خود را پیش برده که قیمت آن (65000) دالر میگردد بنا (120000) هزار دالر امریکایی برای دو پروژه برای وزارت عدلیه در نظر است.و برای ترمیمات در اداره لوی څارنوالی مبلغ (100000) دالر امریکایی در نظر است.
10-فعالیت دهم فراهم آوری  نیازمندیهای تکنالوژی معلوماتی اداره لوی څارنوالی است که در حدود (240000) هزار دالر امریکایی تخمین شده است .
11-فعالیت دیگر شامل مصارف عملیاتی برای پروژه های مساعدتهای حقوقی و هم شامل قرارداد های فرعی با وکلای مدافع میشود که در مجموع هزینه آن دومیلیون و هفتصد هزار دالر امریکایی تخمین شده است.
12-فعالیت دیگر مربوط به  آگاهی های عامه حقوقی میشود که برای آن مبلغ (150000) هزار دالر امریکایی در نظر گرفته شده است.
13-فعالیت دیگر شامل مصارف عملیاتی و همکاری های تخنیکی با واحد حمایت از پروژه است که برای آن (450000)هزار دالر امریکایی در نظر است و چالش عمده نزد بانک تمدید کلی پروژه است و هر پروژه که در لست تمدید نباشد از دهم سرطان به بعد نزد ما مدار اعتبار نیست.
جلسه مذکور به اشتراک داکتر عبدالملک کاموی آمر عمومی قوه قضایه ، آقای امینی مرستیال لوی څارنوالی ،خانم لوبا نماینده بانک جهانی ،نماینده وزارت مالیه ، عزیزی رییس واحد حمایت از پروژه و رییس اداری وزارت عدلیه تحت ریاست څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه ج.ا.ا دایر گریده بود و در مورد مشکلات مرحله دوم پروژه در جلسه بعدی تصمیم گرفته خواهد شد.