تجلیل از نهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان

وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان روز چهارشنبه 20/10/1391 از نهمین سالروز تصویب قانون اساسی افغانستان در تالار کنفرانس های آن وزارت تجلیل به عمل آورد.
در محفلی که به همین مناسبت دایر گردیده بود، څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، پوهندوی عبدالقادر عدالتخواه معاون کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی، روسا و کارمندان وزارت عدلیه و جمعی از مهمانان داخلی و خارجی اشتراک نموده بودند.
ابتدا څارنپوه حبیب الله غالب وزیر  عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در رابطه به قانون اساسی و اهمیت آن در جامعه صحبت نموده فرمود: قانون اساسی یکی از موضوعات است که تمام خواسته های مردم افغانستان که عبارت است از ایجاد یک جامعه آباد، مرفه و مترقی، جامعه که در آن تبعیض و امتیازات نباشد و اصول کلی عدالت، مساوات، برادری و برابری در آن رعایت شود و حقوق بشر، وحدت ملی، حاکمیت و ارزش های ملی جامعه ما در آن حفظ شود را دربر داشته و به همین منظور در لوی جرگه به تصویب رسیده و سرمشق زندگی مردم افغانستان قرار گرفته است.
وی همچنان فرمود: ما قبل از تصویب قانون اساسی قانون بالاتر از آن و یک دستور کلی را داشتیم و داریم که عبارت از کتاب خداوند (ج) و سنت پیامبر گرامی اسلام است که خیر و سعادت دنیا و آخرت در آن نهفته است و قانون اساسی ما هم خوشبختانه به آن تاکید نموده که هیچ قانون و هیچ دستوری بر خلاف قانون اسلامی صادر شده نمی تواند و قانون اساسی هم در همان راستا و روشنی همان ارشادات قرآن و حدیث تنظیم شده و خارج از آن نیست. چون ما مسلمان هستیم پس نتنها به خاطر اینکه این یک وثیقه ملی است بلکه به خاطر اینکه تفسیر، توضیح و نمود از جنبه های عملی و تطبیقی شریعت اسلامی است به آن احترام گذاشته وآنرا بالای خود و دیگران تطبیق نموده سلوک و رفتار خود را به آن عیار سازیم.
بعداً پوهندوی عبدالقادر عدالتخواه معاون کمیسیون مستقل نظارت بر تطبیق قانون اساسی افغانستان پیرامون دستاورد ها و چالش های موجود در تطبیق قانون اساسی در نه سال گذشته صحبت نموده و از برگزار کنندگان این مراسم اظهار سپاس و قدردانی نمود.