تجلیل از روز جهانی حقوق بشر در وزارت عدلیه

واحد حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان روز دوشنبه 20/9/1391 از روز جهانی حقوق بشر تجلیل به عمل آورد.
در محفلی که به همین مناسبت در تالارکنفرانس های وزارت عدلیه دایر گردیده بود، نمایندگان وزارت خانه ها، کمیسیون مستقل حقوق بشر، جامعه مدنی، انجمن مستقل وکلای مدافع و سایر موسسات داخلی و خارجی ذیربط اشتراک نموده بودند.
در ابتدا این مراسم سید محمد هاشمی معین اداری وزارت عدلیه پیرامون اهمیت اعلامیه جهانی حقوق بشر و سایر اسناد بین المللی حقوق بشر که افغانستان به آن ملحق شده است صحبت نموده فرمودند:  
امروز در حالی از روز جهانی حقوق بشر تجلیل به عمل می آوریم که شصت و چهار سال پیش از امروز بعد از دو رخداد خونین و خانمانسوز  جنگ های اول و دوم جهانی اتفاق بس بزرگ در حیات اجتماعی و سیاسی جامعه بین المللی به وجود آمد که در اثر آن منشور سازمان ملل متحد تدوین و تصویب شد، سازمان ملل متحد پایه گذاری گردید و به تعقیب آن سند مهم در راستای تضمین و تامین حقوق و آزادی های اساسی بشر تحت نام اعلامیه جهانی حقوق بشر به تصویب رسید.
وی همچنان فرمود: اعلامیه جهانی حقوق بشر با آنکه از لحاظ حقوقی الزام آور نیست اما در حقیقت یک سلسله اصول و قواعد اساسی را به سطح بین المللی در عرصه حقوق بشر بنیاد نهاده و منبع سایر اسناد الزامی و غیر الزامی حقوق بشر میباشد که الزامیت رعایت و تحقق آن در میثاق ها و کنوانسیون های حقوق بشر ضمانت اجرایی یافته است.
وی اضافه نمود: دولت جمهوری اسلامی افغانستان منحیث عضو سازمان ملل متحد تا اکنون به هفت میثاق بین المللی حقوق بشر و دو پروتوکول اختیاری کنوانسیون حقوق طفل پیوسته است و این بدان معنی است که سطح تعهدات و مکلفیت های دولت افغانستان در زمینه حقوق بشر نهایت بلند است  و ملزم است تا از تطبیق آن به مراجع بین المللی گزارش دهد . طبیعی است که اگر دولت افغانستان در انجام آن کوتاهی نماید و آنرا به صورت درست عملی کرده نتواند یک سلسله سفارشات و توصیه ها را از مکانیزم های نظارتی حقوق بشر دریافت میکند که ملزم به تطبیق آن میباشد.
بعداً نمایندگان اشتراک کننده در محفل از دست آورد ها و مشکلات موجود در زمینه تطبیق کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر در ادارات مربوطه شان گزارش مفصل ارائه نمودند.
از آنجائیکه اعلامیه جهانی حقوق بشر به سطح ملی و بین المللی از اهمیت خاص برخوردار است و ماده 7 قانون اساسی افغانستان همچنان به رعایت و احترام آنرا تاکید نموده است، بنابرین اداره حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه که در راستای تطبیق اسناد بین المللی حقوق بشر با نهاد های دولتی کار مینماید غرض تجلیل از این روز این نشست را با اشتراک نمایندگان 35 نهاد دولتی و غیر دولتی تدویر نمود.