ملاقات مشاور ارشد وزارت عدلیه با هیئت برنامه بورسیه همکاری های عامه و خصوصی ایالات متحده امریکا

قانونپوه داکتر محمد قاسم هاشمزی مشاور ارشد وزارت عدلیه روز دوشنبه 20/9/1391 هیئت برنامه بورسیه همکاری های عامه و خصوصی ایالات متحده امریکا را در دفتر مقام وزارت به حضور پذیرفته و باایشان دیدار و گفتگو نمود.
مشاور ارشد وزارت عدلیه از تلاش های هیئت متذکره در مورد تحصیلات حقوقدانان جوان افغان به درجه ماستری ابراز قدردانی نموده و امیدواری خویش را در مورد تاثیرات مثبت این برنامه در سکتور عدلی افغانستان در آینده نزدیک ابراز داشت.
وی از چالش ها و مشکلات که سکتور عدلی افغانستان به آن مواجه است یادآوری نموده و در مورد مرکز ملی آموزش حقوقی، ستاژ قضایی و انجمن مستقل وکلای مدافع افغانستان و مشکلات که به آن مواجه اند معلومات داد.
وی همچنان از کارکرد های نادرست EMG که یک قراردادی USAID بود، پروژه ILF و معاش گزاف متخصصین خارجی یادآوری نموده فرمود: ما باید قدر پولی را که مالیه دهندگان کشور های خارجی به ما کمک میکنند بدانیم و آنرا به هدر ندهیم و در چگونگی مصرف آن باید هماهنگی بین دونر ها و نهاد های دولتی وجود داشته باشد و با برنامه های اولویت ملی و سکتور عدلی افغانستان که وزارت عدلیه یک بخش آنست هماهنگ شود.
مشاور ارشد وزارت عدلیه از آنها خواست که در هنگام مصاحبه با کاندیدان بورسیه ها نیازمندیهای سکتور عدلی را در نظر بگیرند زیرا سکتور عدلی به متخصصین در ساحات تقنین، حقوق، حقوق مقایسوی وتطبیق آن در عمل، وکلای مدافع و مساعدین حقوقی ضرورت دارد و این متخصصین در آینده میتوانند موضوعات مرتبط و غیر مرتبط را از هم تفکیک نموده و اصلاحات بنیادی را در سیستم عدلی ایجاد نمایند و زمینه را برای حاکمیت قانون در افغانستان مساعد سازند.
سپس رئیس هیئت برنامه بورسیه همکاری های عامه و خصوصی ایالات متحده امریکا از معلومات صریح و مفصل مشاور ارشد وزارت عدلیه ابراز امتنان نموده فرمود که فعلاً به تعداد 14 نفر از حقوقدانان افغان مصروف تحصیل دوره ماستری در پوهنتون های مختلف امریکا هستند و عنقریب مصاحبه با کاندیدان جدید آغاز خواهد شد و وزارت عدلیه را در جریان خواهد گذاشت.  
در اخیر هیئت متذکره فرصت یافتند که با وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان دیدار نموده و یک نشان از محکمه ایالات متحده امریکا را به وی تفویض نمایند.