ورکشاپ معرفی ابزار نظارت از تطبیق کنوانسیونهای بین المللی حقوق بشر

اداره حمایت از حقوق بشر وزارت عدلیه به منظور نظارت از تطبیق کنوانسیون های جهانی حقوق بشر بسته ابزار نظارتی را تهیه دیده است که توسط آن میتوان بصورت سیستماتیک و منظم از پیشرفتها درین رابطه اطلاع حاصل نمود.
بسته یاد شده روز چهارشنبه اول قوس 1391 در ورکشاپ که به همین مناسبت در تالار کنفرانسهای وزارت عدلیه راه اندازی شده بود به معرفی گرفته شد. درین ورکشاپ نماینده های با صلاحیت وزارت امور خارجه، وزارت امور داخله، وزارت امور زنان، وزارت معارف، احصائیه مرکزی، وزارت کار و امور اجتماعی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، شبکه جامعه مدنی و حقوق بشر و نماینده تمویل کننده گان پروژه عدالت و حقوق بشر برنامه انکشافی ملل متحد که تمویل مالی این پروژه را به عهده دارد اشتراک ورزیده بودند و در رابطه به اهمیت ابزار نظارتی اطلاع حاصل نمودند. اشتراک کننده گان از ابتکار اداره حمایت از حقوق بشر قدر دانی بعمل آورده و در قسمت تطبیق و به کار گیری آن وعده هرنوع همکاری سپردند.
این ابزار نظارت در دو بخش تهیه شده است که بخش اول آن شامل رهنمود ها و قسمت دوم آن شامل فورم ها، چک لست ها و شاخصها میباشد که میتواند در تشخیص سطح تطبیق کنوانسیون های بین المللی حقوق بشر ممد واقع شود.
اداره حمایت از حقوق بشر در نظر دارد تا بسته یاد شده را برای بار نخست در زمینه حق تعلیم و تربیه تطبیق نماید که درین رابطه وزارت معارف در قسمت تعین شاخصها همکاری های شایان نموده است. همچنان این اداره درین زمینه دیتابیس را به منظور جمع آوری معلومات از تطبیق کنوانسیون ها در ادارات تهیه نموده که میتواند به وزارت خارجه یک کمک کننده خوب در قسمت تهیه گزارش دولت از تطبیق کنوانسیونها به کمیته های مربوطه باشد.