تدویر ورکشاپ هماهنگی آگاهی دهی حقوقی عامه

ریاست مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه روز چهار شنبه 24/8/1391 ورکشاپ یک روزه ای را تحت عنوان (ورکشاپ هماهنگی آگاهی دهی حقوقی عامه) در هوتل کابل استار برگزار نمود.

درین ورکشاپ څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان، داکتر هاشمزی مشاور ارشد وزارت عدلیه، اسدالله وحدت رئیس مساعدت های حقوقی آن وزارت، داکتر سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و نمایندگان جامعه مدنی، انجمن مستقل وکلای مدافع، GIZ,USAID و جمعی از مهمان داخی و خارجی اشتراک نموده بودند.

وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان هدف از برگزاری این ورکشاپ را ایجاد هماهنگی در ارائه آگاهی حقوقی به مردم افغانستان که توسط نهاد های مختلف دولتی و غیر دولتی و موسسات بین المللی ارائه میگردد بیان نموده و از نهاد های که درین راستا کار مینمایند خواست که با تفاهم و مشوره با ریاست مساعدت های حقوقی وزارت عدلیه برنامه ها را متناسب با ضرورت و نیازمندی ها و متناسب با شرایط محیطی برای هر سطح و طبقه در نظر گرفته و عیار سازند. زیرا اگر آگاهی دادن مطابق شرایط و معیار ها نباشد نتنها مفید نخواهد بود بلکه باعث افزایش خشونت ها و مشکلات نیز خواهد شد.  

وزیر عدلیه برنامه آگاهی دهی حقوقی را از جمله برنامه های ملی افغانستان برشمرده فرمودند:

در افغانستان نظر به حالات که پشت سر گذاشته و نظر به نارامی های چندین ساله، فرهنگ خشونت و عدم رعایت حقوق دیگران با عث ایجاد مشکلات در زندگی مردم شده و شرایط زندگی را برایشان دشوار ساخته، بنابرین آگاهی دادن حقوقی برایشان یک امر لازم و ضروریست تا از حقوق، مکلفیت و مسئولیت هایشان در برابر فامیل، جامعه و مردم شان آگاه گردند و مبارزه درین راه ایجاب میکند تاهماهنگی لازم میان نهاد های درین راستا کار میکنند ایجاد گردد و ضرورت دارد که تحت یک برنامه و پلان منسجم درین راستا از تمام طرق و وسایل استفاده شود و یک برنامه یی عمومی که حالات تدریجی را قدم به قدم در نظر بگیرد طرح شود.

در اخیر وزیر عدلیه از نهاد اشتراک کننده خواست که با مشوره هم یک کمیته یی را ایجاد نمایند که به طور دوامدار و دوره ای جلسه شانرا دایر نموده و یک پلان و برنامه عمومی را جهت ارائه آگاهی حقوقی طرح نمایند تا از تکرار آن جلوگیری شده و تمام نقاط افغانستان به طور یکسان تحت پوشش قرار گیرد و از چگونگی برنامه ها و ارائه آن به کمیته گزارش داده شود.