سفر وزیر عدلیه به ولایت سرپل

څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان روز سه شنبه 11/7/1391 به ادامه سفر های ولایتی شان جهت بررسی از چگونگی تطبیق فرمان شماره 45 ریاست جمهوری اسلامی افغانستان و بازدید از واحد های دومی آن وزارت عازم ولایت سرپل گردید.
درین سفر وزیر عدلیه را روسای عمومی حقوق، تفتیش داخلی، قضایای دولت، مراکز اصلاح و تربیت اطفال و نمایندگان محترم ستره محکمه، لوی څارنوالی و اداره مبارزه با ارتشاء و فساد اداری همراهی مینمودند.
ابتدا وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان با عبدالجبار حقبین والی ولایت سرپل در مقر آن ولایت دیدار و گفتگو نمود.
بعداً وزیر عدلیه در نشست وسیعی که با اشتراک رئیس و اعضای شورای ولایتی، رئیسه امور زنان، رئیس عدلیه، څارنوال و رئیس محکمه استناف، محاسن سفیدان و روحانیون آن ولایت دایر گردیده بود اشتراک نمود.
وزیر عدلیه هدف از سفرشان به ولایت سرپل را بررسی از چگونگی تطبیق فرمان شماره 45 ریاست جمهوری، بازدید از واحد های دومی آن وزارت و بررسی مشکلات مردم خصوصاً در بخش عدلی و قضایی و انتقال آن به مرکز عنوان نموده و از ارگان های عدلی و قضایی، پولیس جنایی و قوماندانی امنیه آن ولایت خواست که با همدیگر همکاری داشته باشند زیرا در تطبیق فیصله های قطعی محاکم وهمچنان در تطبیق احکام قانون موجودیت پولیس یک عنصر حتمی بوده و در صورت عدم همکاری پولیس تطبیق احکام قانون کار دشوار میباشد.
بعداً رئیس و اعضای شورای ولایتی، رئیسه امور زنان، محاسن سفیدان و روحانیون آن ولایت از مشکلات موجود در آن ولایت یاد آوری نموده کمبود ظرفیت در ادارات دولتی، نبود امکانات، ناامنی در بعضی نقاط آن ولایت، فقر و بیکاری، عدم آگاهی مردم از قانون، نبود قاضی در ولسوالی های بلخاب و کوهستانات را از مشکلات عمده آن ولایت دانسته و از دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواهان رسیدگی به مشکلات شان گردیدند و همچنان از دولت خواهان ساخت تصفیه خانه نفت جهت تصفیه نفت آن ولایت در خود ولایت شان شدند تا زمینه کار برای مردم آن ولایت مساعد گردیده و باعث ارتقای درامد و پیشرفت آن ولایت گردد.
سپس رئیسه امور زنان آن ولایت در مورد فرار خانم ها از منزل و دلایل آن صحبت نموده، ازدواج های اجباری، ازدواج های قبل از وقت، بد دادن و فروش دختران را در بدل پول هنگفت از جمله دلایل فرار خانم ها از منزل یادآوری نموده و از ارگان های عدلی و قضایی خواست تا جلو همچو اعمال را بگیرند.      
وزیر عدلیه مشکلات مردم ولایت سرپل را استماع و یادداشت نموده و به مردم آن ولایت اطمینان داد که مشکلات شانرا با مسوولین مربوط در میان گذاشته و در رفع آن تلاش خواهد نمود.
در اخیر وزیر عدلیه از علما و ملا امامان آن ولایت خواست که با آگاهی دادن به مردم از احکام اسلامی مانع ازدواج های اجباری و پیش از وقت گردند تا جلو فرار خانم ها از منزل و خشونت علیه آنان گرفته شود.  
بعداً وزیر عدلیه با رئیس، مسوولین و کارمندان ریاست عدلیه ولایت سرپل دیدار و گفتگو نموده کارکرد ها و مشکلات آن ریاست را مورد ارزیابی قرار داد و جهت رسیدگی به مشکلات آنها و پیشبرد بهتر امور به مسوولین مربوط مشوره ها و دستورات لازم ارائه فرمودند.