ملاقات سفیر بخش حاکمیت قانون ایالات متحده امریکا با وزیر عدلیه

استیفن مک فارلند سفیر بخش حاکمیت قانون ایالات متحده امریکا روز دوشنبه مورخ 2/5/1391 با څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در دفتر کارش ملاقات نمود.
طرفین در  مورد مبارزه با فساد اداری و طرح تعدیل قانون معادن افغانستان گفتگو نمودند.
وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان در مورد فساد اداری و چگونگی مبارزه با آن فرمودند: فساد یکی از موضوعات است که واقعاً نظام عدلی را خدشه دار ساخته و مردم را مایوس میسازد و نظام قانون را از بین میبرد. فساد موجود در افغانستان به شکل زنجیره ای به تمام ادارات، ارگانها و مردم ارتباط دارد بناءً مبارزه با این پدیده باید به شکل عام با تمام عوامل آن صورت گیرد، زیرا مبارزه به شکل انفرادی مقطع ای بوده و مفید واقع نمیشود.
وزیر عدلیه در مورد عوامل فساد فرمودند: یکی از عوامل فساد پیچیدگی های است که در بعضی قوانین وجود دارد و مراحل طولانی را برای اجرای یک عمل پیش بینی نموده که این باعث فساد و سوء استفاده بعضی ها میگردد و عامل دیگر آن کارکنان و تطبیق کننده های قانون میباشند که درک درست از قانون ندارند و عامل دیگر آن فشار های بیرونی، موضوعات تنظیم بازی ها و گروپ گرایی ها و مسایل سیاسی است که باعث فساد میگردد و مبارزه با آن یک عزم قوی و همگانی را ایجاب میکند.
وزیر عدلیه در  مورد قانون معادن افغانستان و تعدیلی که قرار است صورت گیرد فرمودند: مردم افغانستان مشکلات زیادی را پشت سرگذاشته و تنها امید شان برای یک آینده مرفه همین معادن افغانستان است که در قسمت استخراج و پروسس آن باید دقت بیشتر صورت گیرد، قانون معادن افغانستان یکبار در  سال 1384 و بار دیگر در سال 1387 تعدیل شده و حالا از یک سال به این طرف موضوع تعدیل دوباره آن بین وزارت عدلیه و وزارت معدن جریان دارد و پیشنهاد من این بود که همان چند ماده که باعث ایجاد مشکلات در سرمایه گذاری تاجران شده باید تعدیل شود نه کل قانون، اما متاسفانه بعد از یکسال طرح تعدیل کامل آنرا برای ما فرستاده اند که بعضی ملاحظات در آن موجود است و امیدواریم با تفاهم با همدیگر حل گردد.
در اخیر سفیر بخش حاکمیت قانون ایالات متحده امریکا بی طرفی خویش را در مورد طرح تعدیل قانون معادن اعلام نموده و همکاری های بیشتر شانرا با وزارت عدلیه وعده نمودند.