کشور مصر 150 بورسیه تحصیلی را برای افغانستان اختصاص داده است

څارنپوه حبیب الله غالب وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر روز چهارشنبه مورخ 7/4/1391 در دفتر کارش با دکتور طلال فضلی اتشه فرهنگی سفارت جمهوری مصر ملاقات کرد.
وزیر عدلیه جمهوری اسلامی افغانستان از روابط تاریخی و دیرینه میان افغانستان و مصر به قدردانی یاد نموده فرمودند: اکثر کسانی که در ساحه عدلی و قضایی افغانستان کار میکنند در مصر تحصیل کرده اند و اکثر قوانین ما از قوانین جمهوری مصر منشاء گرفته است.
وزیر عدلیه از توافقنامه که بین کشور مصر، وزارت عدلیه و ستره محکمه در رابطه به شرح قانون مدنی افغانستان به امضا رسیده یادآوری نموده و خواهان تسریع روند کاری آن شد تا مشکلات که درین زمینه وجود دارد هرچه زودتر مرفوع گردد.
وی همچنان از دکتور طلال خواست که متخصصین مصری را در ساحه قانونگذاری به وزارت عدلیه معرفی نمایند تا در ساحه قانونگذاری با وزارت عدلیه همکاری نمایند وهمچنان از کشور مصر خواهان بورسیه های تحصیلی ( دوره لیسانس و ماستری ) برای اعضای مسلکی ریاست تقنین گردید.
بالمقابل آقای طلال از روابط دوستانه و برادرانه میان افغانستان و مصر ستایش به عمل آورد و گفت که مصر در عرصه های تعلیمی و فرهنگی با افغانستان همکاری مینماید و ماهانه 90 تن از افسران افغان را در زمینه مبارزه علیه مواد مخدر آموزش میدهد و برای اولین بار فارغ التحصیلان انستیتوت ازهر در افغانستان به منظور ادامه تحصیل عازم مصر میشوند.
آقای طلال همچنان فرمود: در سال گذشته کشور مصر به تعداد 75 بورسیه را به افغانستان تخصیص داده بود و امسال تعداد بورسیه ها از 75 به 150 بورس افزایش یافته که از جمله آن ده بورس برای دوره ماستری و دکتورا اختصاص دارد. علاوه برآن دانشمندان آثارباستانی مصر جهت ترمیم آثار باستانی در غزنی که پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی برگزیده شده از منطقه دیدار نموده و برای باز سازی آن تلاش می ورزند.
و در اخیر اتشۀ فرهنگی کشور مصر آمادگی کشورش را برای همکاری با دولت جمهوری اسلامی افغانستان در زمینه های مختلف اعلام نموده و خواهان تحکیم روابط بین دو کشور گردید.